Män som hatar kvinnor
Boken lider framförallt av en avsaknad av originell historia. Själv har man (kanske främst genom filmer) träffat på sin beskärda del av bibelciterande mördare. Här har vi dessutom en dåligt underbyggd sådan. Boken dras också med känslan av att vara den första i en serie, mordmysteriet avklaras när ca 100 sidor fortfarande kvarstår.
Men i Lisbeth Salander har vi ändå en intressant karaktär, och även så i huvudkaraktären Michael Blomqvist. (SPOILER) Men jag stör mig oerhört på att de ska få ihop mer än på det yrkesmässiga planet.
Spänningen finns där, men i alltför liten dos för att jag ska jubla. Kanske bör ge de två efterföljande en värdig chans att åtgärda detta.
Men först ska jag göra som en riktig svensk, gå och se filmen också.
Obehag
Skivmarknad
Detta blev det.
Aereogramme - "Seclusion". Deras platta "My Heart Has a Wish That You Would Not Go" införskaffade jag för inte så länge sen. Den föredrar jag definitivt, vilket jag med säkerhet kan säga redan efter första varvet av "Seclusion", skivan som släpptes innan. Mer progressiv rock men också en mindre känsla av låtar. Hårdare sound och mer edgy, men till deras sista skiva skulle de mogna och prestera större dåd.
Andrew Bird - "Noble Beast". En snubbe som spelar violin och visslar, som skapar småmysiga låtar som kanske rinner in i varandra lite för mycket, men som säkerligen kommer hitta sin plats då och då.
Lift to Experience - "The Texas Jerusalem Crossroads". Här snackar vi en folk-rock, post-rock trio som om de är seriösa är ett starkt kristet Texaskollektiv som sjunger om apokalypsen. Är dem det inte så är det en oerhört nichad image de skapat. Men det tar nog ett tag att lyssna in sig på denna episka dubbel-CD. Onekligen intressant.
Refused - "The Shape of Punk to Come". Detta var skivan jag var ute efter. Helt klart sugen på lite intensiv musik. Detta gillar jag. Inte enbart aggro-hardcore från start till slut, utan en explosiv blandning dynamik.
O.S.I.
Monstret
Titt som tätt får vi detta epitet utslängt i media, fastetsat för evig tid på någon mördares ansikte. Just nu är det den nydömda Josef Fritzl som utmålas, ingalunda orättvist ska sägas för tydlighetens skull.
Men jag kan inte sluta att fascineras av det rabiata vältrandet i tragiken som piskas fram av media från alla vinklar. Vi vill veta allt om det ohyggliga, det fasansfulla. Hur kunde det hända? Vem är han? Ju närmare vår egen värld det föreligger desto mer spännande blir grävandet.
Själv finner jag det något olustigt. Jag kan inte annat än lida med alla anhöriga runt omkring som kanske helst av allt skulle önska att man lämnas ifred för en liten stund. Men vad vet jag, jag har inte pratat med någon av dem.
Men inget är nytt under solen. Vi har alltid fascinerats av det mörka, det som vi inte kan förstå kan ske. Så länge det inte blandar sig i vår vardag så kittlar det vår moraliska standard. Det väcker vigilanten inom oss.
Jag kommer ihåg när jag som liten bläddrade i tanttidningarna och läste "Veckans kriminalfall" med stor förtjusning. Det var så spännande att för en kort stund ge sig in i en värld där allt fick utlopp. Detta har följt med mig in i vuxenvärlden. Nu går jag inte till Pressbyrån och köper Allers, utan till videobutiken och hyr en thriller. Men effekten är densamma. Det mättar hungern efter verklighetsflykt, efter lite kalla kårar.
Får det mig att känna mig som en bättre människa?
Man växte upp och lärde sig att det inte finns några monster under sängen. De försvann så fort pappa kom in i rummet. Hur ska vi få dessa monster att försvinna? Ropa på pappa?
Robinson 2009
Nypremiär på en av de, om inte den, största och bästa dokusåpan. Man kan orda och tycka om dokusåpan som företeelse, men "Robinson" var rafflande underhållning när den kom.
Egentligen har väl inte mycket förändrats sen dess, upplägget är sig likt, antagligen väntar en del innovationer längre fram i serien, men i grund och botten är premissen enkel. Du ska överleva till siste man.
Det går kanske inte avläsa så mycket av ett program, de är omöjligt att ge rättvisa åt alla deltagare, att spegla dem alla. Kanske, med tiden så har vi fått oss varsin favorit, och självklart det obligatoriska hatobjektet. Men årets upplaga känns spontant ganska tamt. Det lider först och främst av den så uträknande och, för alla dokusåpor de senaste åren, enkelspåriga och generiska castingen.
Jag kommer inte följa årets Robinson. Jag har ingen tv här hemma som är igång och jag vill inte låta ett tv-program styra mina helger. Men följa det på ett eller annat sätt kommer väl vara svårt att undvika.
"-Nej jag är inte kär"
23 Juni
Detta årets kanske viktigaste musikaliska datum. Då släpper Dream Theater sitt tionde studioalbum, "Black Clouds & Silver Linings". Man vet aldrig riktigt vad man ska förvänta sig med nytt släpp av herrarna Bäst. De brukar alltid hitta nån ny infallsvinkel. Konvolutet till skivan känns dock frestande retro á la "Images & Words" och "Awake".
Sex låtar kommer det bli, vilket definitivt tyder på långa kompositioner. Jag håller tummarna dock för att de undviker en "Train of Thoughts"-skiva med alla låtar över 10 minuter.
1. A Nightmare to Remember
2. A Rite of Passage
3. Wither
4. The Shattered Fortress
5. The Best of Times
6. The Count of Tuscany
Vattnas det inte i öronen på er nu, va?
En svart dag
Livet slår hårt ibland, och ibland är det skoningslöst. Natasha Richardson, har idag i sviterna efter en skidolycka gått bort, blott 45 år gammal. En högt respekterad skådespelerska, själv minns jag henne mest för hennes insats i filmen "Asylum" från 2005.
Jag kan inte annat än lida med Liam Neeson, som mist sin fru. Tankar går till deras barn och resterande familj.
En liten smäll kan bli så stor, aldrig mer utan hjälm i backen.
Ryssar är roliga
Hade ju kunnat vara ett tips för Henrik Dorsin och Melodifestivalledningen så det hade kunnat krydda sitt nummer ännu mer. Risken hade väl varit överhängande att det inte räckt med en bukett blommor utan en hel Interflora-butik för att blidka ryssarna.
Medföljande upptäckter
Detta är mina spontana tankar.
Lift to Experience "With Crippled Wings" - det börjar bra, med en 10-minuters skön smygrockar låt.
The Kissaway Trail "Smother + Evil = Hurt" - dansk pop, samtidigt som lasagnen stoppas i ugnen.
Fleet Foxes "Your Protector" - Bra folkrock är väl egentligen aldrig fel. Men jag är ingen expert.
Beach House "Master of None" - Jag tappade koncentrationen för en stund.
Midlake "Bandits" - Men detta Texas-band fick mig på spår igen. Gemytligt.
Stephanie Dosen "Owl in the Dark" - Vajert.
The Acorn "Crooked Legs" - Inte bara det faktum att en medlem har ett trevligt helskägg, gör detta till en trevlig bekantskap.
Laura Veirs "Songs My Friends Taught Me" - Singer/songwriter med folkmusiken närvarande. Behagligt, ja, men inte övergripande fantastiskt.
Peter Broderick "Below It" - Ett könsbyte senare.
Andrew Bird "Anonanimal" - Mycken intressant. Spotify nästa.
Fionn Regan "The Underwood Typewriter" - Lite klämkäckare songwriter. Jag vet inte jag.
Dirty Three with Cat Power "Great Waves" - Kändes som ett mellanspår.
The Czars "The Hymn" - ...och så tappade jag bort mig igen.
Vetiver "Sister" - Inte min grej riktigt.
Explosions in the Sky "Your Hand In Mine" - De enda jag kände igen. Men en stark avslutning.
Trevlig lyssning.
Timecrimes är dessutom en film jag är nyfiken på.
Ron Silver
Just Take it Easy
En måndagmorgon med kaffe, sol som lyser in genom fönstret och The Big Lebowski som rullar. Det är ganska underbart ibland.
Ko-Bingo
Solvägen
This Was the Set List.
1. Vision och horisont
2. Drömmen om bortom
3. Glas
4. Åt ditt håll
5. Aska och grus
6. Att uppstå
Extranumret "Ditt skal är hårt" kom aldrig.
Huruvida det var bra lämnar jag åt individerna som var där. Men kul var det faktiskt.
Fred Perry
Ny order
Vad blev det då? Jo
Amplifier - "Amplifier". Ett band jag lyckats lyssna på på lastfm. Finns tyvärr inte på Spotify i nuläget. Space rock är klassificeringen bland många andra. Mycket ljud och mycket gitarrer är mitt intryck. Men inte helt fel ute, får se mer när skivan dimper ner.
Damiera - "M(us)ic". Har bara hört två låtar, men det lät ok. Sen såg jag etiketten math rock och intresset blev högre. Knepig musik är alltid välkommet, särskilt då om det också röjer lite här och där.
Pure Reason Revolution - "Amor Vincit Omnia". Alldeles pinfärskt album av detta band, vars "The Dark Third" jag införskaffade för några veckor sedan. Fastnade för den drivna, lagom proggiga rocken samt kvinnlig sång. Har dock blivit varnad för denna skiva. Den ska tydligen övergivit mycket av den drivna, lagom proggiga rocken till förmån för electronica. Men just därför måste jag ha den och avgöra detta för mig själv.
Aereogramme - "My Heart Has a Wish That You Would Not Go". Spotify ger mig bara mer och mer upptäckter. Detta skotska band, som tyvärr inte längre existerar, släppte detta, sitt sista album, 2007. Skönt avslappnad rock med känsla och det skotska höglandet känns inte helt närvarande utan snarare som att man sitter inne på puben och spanar ut över det genom den regnpinade fönsterrutan. Deras andra skivor får vänta av ekonomiska anledningar.
Detta för nu.
Aschberg & Fylking
Det kanske är dags för att genomföra nån dum idé. Jag känner bara att det är brist på sådana just nu, nån som har förslag?
Mataffären
Min förmåga att komma på nåt att blogga om är ibland drastisk låg, så idag bad jag Therese om hjälp. Slumpgeneratorn gav mig ämnet "Mataffärer".
De finns så gott som överallt, i alla storlekar och former. Från det stora megakomplexet till grannturkens lilla kvartersgurka om hörnet. Oavsett vem vi är så måste vi någon gång då och då dra på oss mjukisbyxorna och dra oss ner till mataffären. Alla har vi kanske våran egen lilla favorit, men oftast sträcker det sig till närmast möjliga. För min del innebär det Konsum i hörnet på Trozelligatan/Gamla Ö.
Man har sin vanliga runda, man täcker in brödhyllan, mejerikylen och fruktpåsarna och man nallar med sig en korv med risgrynsgröt och så lyckas man inte undvika något onyttigt mot slutet också. Har man tur så spricker inte rösten när man säger hej till kassörskan, man fumlar inte med kortet, man har pengar kvar på kontot och man lyckas komma ihåg att dörren öppnas inåt när man ska ut. Om detta går som planerat har man avverkat ännu ett besök i "Mataffären".
Men kan man inte få hoppas att innebörden av "att-dra-till-mataffären" skulle kunna innebära något mer. Att man hälsar på grannen i trapphuset, att man i brådskan stöter ihop med nån tant i beige täckjacka och ber om ursäkt, att man håller upp dörren för gubben med käpp, att man blir välkomnad in i butiken, att Karlsson fyrkant liksom ligger och väntar på en, att man råkar börjar prata med någon om vad kvällen har att bjuda på för kulinariska färdigheter. Skulle inte stunden i mataffären kunna bli något mer än min vanliga runda, då expediten, jag och mannen bredvid kan få gå därifrån med känslan av att det kan vara ganska trevligt trots att det regnar grått utomhus.
Jag vet inte, men kvällsmaten smakar nog extra gott då.