Mataffären

Min förmåga att komma på nåt att blogga om är ibland drastisk låg, så idag bad jag Therese om hjälp. Slumpgeneratorn gav mig ämnet "Mataffärer".

De finns så gott som överallt, i alla storlekar och former. Från det stora megakomplexet till grannturkens lilla kvartersgurka om hörnet. Oavsett vem vi är så måste vi någon gång då och då dra på oss mjukisbyxorna och dra oss ner till mataffären. Alla har vi kanske våran egen lilla favorit, men oftast sträcker det sig till närmast möjliga. För min del innebär det Konsum i hörnet på Trozelligatan/Gamla Ö.

Man har sin vanliga runda, man täcker in brödhyllan, mejerikylen och fruktpåsarna och man nallar med sig en korv med risgrynsgröt och så lyckas man inte undvika något onyttigt mot slutet också. Har man tur så spricker inte rösten när man säger hej till kassörskan, man fumlar inte med kortet, man har pengar kvar på kontot och man lyckas komma ihåg att dörren öppnas inåt när man ska ut. Om detta går som planerat har man avverkat ännu ett besök i "Mataffären".

Men kan man inte få hoppas att innebörden av "att-dra-till-mataffären" skulle kunna innebära något mer. Att man hälsar på grannen i trapphuset, att man i brådskan stöter ihop med nån tant i beige täckjacka och ber om ursäkt, att man håller upp dörren för gubben med käpp, att man blir välkomnad in i butiken, att Karlsson fyrkant liksom ligger och väntar på en, att man råkar börjar prata med någon om vad kvällen har att bjuda på för kulinariska färdigheter. Skulle inte stunden i mataffären kunna bli något mer än min vanliga runda, då expediten, jag och mannen bredvid kan få gå därifrån med känslan av att det kan vara ganska trevligt trots att det regnar grått utomhus.

Jag vet inte, men kvällsmaten smakar nog extra gott då.


Kommentarer
Postat av: Tessa

haha.... så ädelt av dig. :)

Jag måste säga att jag gick o tänkte på detta lite... så jag tänkte skriva upp en dikt. Läs! :)

2009-03-05 @ 16:01:27
URL: http://swedishbombaygirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0