Män som hatar kvinnor

Denna vecka läste jag denna bok. Har egentligen inte känt något sug över det, men tänkte passa på när filmen aktualiserar den. Jag ska inte sticka under stol med att boken är bra, men inte är den så bra. Det känns i vanlig ordning som att svenska kulturen alltid prisar något som i egentlig mening inte är så häpnadsväckande.

Boken lider framförallt av en avsaknad av originell historia. Själv har man (kanske främst genom filmer) träffat på sin beskärda del av bibelciterande mördare. Här har vi dessutom en dåligt underbyggd sådan. Boken dras också med känslan av att vara den första i en serie, mordmysteriet avklaras när ca 100 sidor fortfarande kvarstår.

Men i Lisbeth Salander har vi ändå en intressant karaktär, och även så i huvudkaraktären Michael Blomqvist. (SPOILER) Men jag stör mig oerhört på att de ska få ihop mer än på det yrkesmässiga planet.

Spänningen finns där, men i alltför liten dos för att jag ska jubla. Kanske bör ge de två efterföljande en värdig chans att åtgärda detta.

Men först ska jag göra som en riktig svensk, gå och se filmen också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0