90-talet

Igår var det fest med tema 90-tal. Själv smet jag in som en bratwannabe med smygpolitiskt tveksamma åsikter. Tänk Ny Demokrati 1991. 90-talet var det år jag växte upp, då pratar jag kanske främst biologiskt. Puberteten slog till och allt det där. Mognaden kanske dröjde:)

Men hur man ser på det så är 90-talet mitt decennie, mitt tonår. Inte vet jag om jag minns allt med nostalgiska känslor, mycket känns fortfarande så nära (men ändå ganska långt ifrån), men ungdomens skimmer väntar lite till.

Jag är helt ärlig när jag säger att mitt tonår i mångt bestod av larv, omognad och ett skämtsinne att inrama allt med. Jag vet inte, men kanske att det ändå skapade en del av det jag är idag.

Annars hade jag hand om en filmquiz igår, i egenskap av filmnörd. Jag ska dock erkänna att jag inte klassas som filmnörd a la arty-farty utan snarare en mainstreamtittare med fäblesse för att se allt, och det innebär mycket skit. Sen är jag grym på namedropping vilket får mig framstå som extremt kunnig.

Ja, iaf, jag fick lust att lista 90-talets bästa/sämsta filmer enligt mig. Och märk väl att toppen består inte av finkultur. Ingen inbördes ordning.

1. Ravenous
2. Sleepy Hollow
3. American History X
4. The Big Lebowski
5. Braveheart
6. De misstänkta
7. Heat
8. Seven
9. Dansar med vargar
10. Terminator 2
11. Dum & dummare
12. Nyckeln till frihet
13. Den galopperande detektiven (ok, det kanske inte ÄR en femma, menmen)
14. Schindler's List
15. Bram Stoker's Dracula
16. Tombstone
17. När lammen tystnar

Och så de sämsta..i ganska begränsat urval

Corrupt, The Wrecking Crew, Wild Wild West, Reine & Mimmi i fjällen, Mallrats, Nemesis III, Double Dragon, Lust, Polisskolan 7, Rocky 5, Super Mario Bros, Crazy Six, Superstar m.m.

Kommentarer
Postat av: Linnea

lustigt är att det finns de som liksom klår dig i namedropping... behöver jag nämna namn?

2010-05-04 @ 21:19:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0