Liten status

Snart tva manader pa platst nere i Afrika. Tva manader som inneburit allt mojligt, sarskilt kanslomassigt. Men av nagon anledning (eller flera) sa har nog Gud en tanke med det ocksa. Har nu landat lite i Wondo-Genet, eller Kela som byn heter dar jag bor. Kommer vistas pa kliniken dar. Den ar uppbyggd likt en vardcentral dar de har oppen mottagning under dagen och i viss man kan de hantera akuta fall. Men valdigt begransat, det mesta far skickas till sjukhus om de behovs kravande vard.

Men normala forlossningar sker har och viss intravenos behandling for t.ex. malaria-patienter. Men det ar ju uppenbart fran borjan att Sverige och Etiopien skiljer sig drastiskt, inte bara i vad galler resurser, utan ocksa sjukdomar. Mina forsta dagar har inneholl en del forkylningar, influensa m.m. men varannan patient hade antingen malaria, tyfoidfeber, parasiter av olika slag, tuberkulos eller i varsta fall HIV. Man brottas olika matcher har nere en dar hemma i vart trygga norr.

Men manniskorna/personalen verkar kunniga och jag kan nog lara mig lite, i kombination med att jag fixar lite litteratur sa att jag far det pa engelska som jag enkelt kan forsta, utan brytning.

Sa bland annat darfor aker jag imorgon till Addis Abeba, dar jag aven kommer mota upp lite svenskar och ha lite utbyte med dem. Kanske helgen kan innebara en liten tripp till norra och det lite mer kulturella Etiopien.

Sa ha de gott dar hemma i Sverige, sa hors vi.

Kommentarer
Postat av: Olle

Känns lite överkligt att sitta i din gamla lägenhet i Sverige o läsa om hur du har det nere i Afrika.

Låter ganska krävande ditt arbete men hoppas i alla fall att du känner att du gör något stort och värdefullt, för det gör du verkligen.

Vi tänker på dig här hemma i Sverige och ber för dig.

Ha det bra. Mvh Olle

2009-11-15 @ 11:41:05
URL: http://joel84.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0