Bastugubbar

Bastugubbar kan delas in i två breda kategorier. De där treviga, pratglada livsnjutarna som återkommande samlas för att dela livets små betraktelser i en svettig miljö - jag hoppas kunna bli en sån. Och så de där gnälliga, tjuriga och introverta katrinplommona som återkommande samlas för att dela gnället.

Idag munhöggs dem med några tonårskillar som vägrade ta av sig badbyxorna. Visst är det en regel som bör följas men tonåringar är ju obstinata av naturen och behöver väl inte anpassa sig efter allt. Även jag ombads ta av mig mina, så jag visade röven för de bägge. Då tystnade dem.

Sen fortsatte de sitta där och gnälla om ungdomarna, Norrköpings bristande industriella utveckling, de dåliga blandarna i duscharna o.s.v.

När tonåringarna gick ut utryckte sig den ena:
"-Att de inte kan rätta sig efter regler, ÄCKLIGA människor".

Jag vet inte, men jag tror inte han var medveten om att han talade om sig själv.

Kommentarer
Postat av: Adam

Låter som att det är sig likt i bastuland, bitterheten biter sig kvar - tyvärr...



Problemet är dubbelsidig: a) ungdomar måste lära sig hålla reglerna b) äldre behöver lära sig att inte hålla PÅ reglerna.



Tänk om de istället kunde ägna tid åt att samtala med ungdomarna i bastun. Det skulle få ungdomarna att nästa gång kanske lyssna på reglerna - vilket borde glädja paragrafryttarna lite mer....



2009-05-20 @ 17:29:54
URL: http://filosofadam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0