Älgen

Det var en gång en älg som gick och badade, och så blev han ren.

Jag vet, det är dåligt skämt, men antagligen ligger min bror Isak just nu och vrider sig av skratt på golvet. Då tycker jag det är värt det. Men min avsikt är inte bara att få honom att skratta, jag tänkte spilla lite tankar om detta med renhet.

Som troende kristen gör man ett val (vilket även alla andra gör som inte tror). Man väljer att följa något. Inte först och främst en bok med regler, eller en inrutad livsstil, inte heller någon som säger vad man ska göra eller inte. Man väljer att följa någon vars bok innehåller en del regler, vars livsstil visar på något och vars ord faktiskt betyder skillnaden på liv och död. Jag har gjort mitt val, och med det följer också en del övertygelser.

Så kommer detta med renhet. Att hålla sig ren inför Gud och inför sig själv. Det är så fruktansvärt svårt. Det handlar om många områden i livet, ens relationer, vanor och tankar. Men det största området torde vara det sexuella. Kanske för att det står i en väldigt stor kontrast gentemot vad normen i dagens samhälle är.

Alla tror vi inte samma sak, och samhället delar defintivt inte den kristna trons syn på många frågor kring detta. Frågan är hur mycket jag är beredd att mitt val får påverka mig och mitt liv.

Att hålla sig ren handlar inte om vilja - jag har ofta absolut ingen lust att vilja vara ren. Det är som ett stort gyttjebad på gräsmattan efter ett skyfall. Såklart att man vill passa på att hejdlöst hoppa i och för en stund glömma allt annat och njuta av stunden. Efteråt får man tvätta bort smutsen....tills nästa skyfall.

Att hålla sig ren handlar inte om kraft - det är en daglig kamp och jag har förlorat kampen många gånger om jag får lov att vara ärlig

Att hålla sig ren handlar om att ge av sig själv till den som är ren. Att förtro sig själv till Gud. Han har kraften och viljan. Han har också möjligheten att tvätta en helt ren. Gud känner oss var och en utan och innan. Han vet vad för kamp vi för, vad det än handlar om. Vi kanske borde våga gå till honom mer, vi kanske borde förstå att till sist är det bara dit vi kan komma.

Det handlar inte om att undvika vara den där älgen, det handlar om var vi går och badar.

Kommentarer
Postat av: Isak

Bra sagt o väldigt bra slutkläm. PS. skratta lite till ditt inledande skämt. DS

2009-01-10 @ 17:43:15
Postat av: Jona

Du har ju hört skämtet förr så jag antog att du inte skulle garva ihjäl dig.

2009-01-10 @ 21:16:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0