Oscar

Så idag släpptes nomineringarna till årets största filmgala. Jag vet att man inte ska ta Oscarsgalan som ett kvitto på det bästa som finns att erbjuda inom filmen, det är ett kvitto över de största och bästa senaste tiden producerat av den stora Hollywoodmaskinen. Men det är ändå ett bra kvitto vad som kan vara värt att se.

Tyvärr har man som svensk ännu inte hunnit få hit filmerna och därigenom saknar man en åsikt i frågan om nomineringarna. Men detta är ändå vad jag tror byggt på "The Buzz"

Bästa Film: "The Curios Case of Benjamin Button" - Fincher är ett högt skattat namn som regissör och filmen har fått genomgående god kritik. Närmaste hotet och möjlig underdog är "Slumdog Millionaire". Det är ju alltid kul om nån underdog vinner, och särskilt en med brittisk regissör i stolen.

Bästa Manliga Huvudroll: Mycket talar för Mickey Rourke, inte bara för sin rollprestation utan också för att det är en storstilad comeback till eliten. Sean Penn är annars ett säkert kort, men kanske för säkert. Att Richard Jenkins är nominerad tycker jag är ett fantastiskt bevis på vilken, tidigare, underskattad karaktärsskådis han är. Men han vinner knappast.

Bästa Kvinnliga Huvudroll: Jolie, Streep och Winslet är alla erfarna Oscarsdamer. Melissa Leo är indiedrottningen som kan överraska men mycket snack går i riktningen mot Anne Hathaway.

Bästa Manliga Biroll: Heath Ledger SKA ha denna.

Bästa Kvinnliga Biroll: Här kan jag mest gissa mig framåt, har inte så mycket pejl på denna kategori i år. Men man kan ju hålla tummarna för Penelope Cruz (som nog ligger bra till). Men min andra gissning blir nog Amy Adams för "Doubt".

Bästa Regi: Jag tror Fincher tar det, men som i Bästa Film-kategorin är Danny Boyle outsidern. Sen finns ju alltid Gus Van Sant, som mest gör independentfilm men som lyckas bra i mainstream ("Good Will Hunting").

Vi får se. Antagligen sänds väl galan i Kanal5 eller nåt annat skit så vi som inte sitter inne på kvalitetskanalerna får väl läsa om det morgonen efter.

Kommentarer
Postat av: Karolina

Heath Ledger anser jag gjort en av de bästa rollprestationerna i genren sedan Anthony Hopkins i När lammen tystnar. Sedan tror jag på Kate Winslet då det är den sjätte nomineringen utan Oscar.

2009-01-22 @ 19:22:51
URL: http://www.jubal.se
Postat av: Jona

Jo, hon ligger ju bra till. Andrahandsfavorit för mig. Ibland brukar ju akademin se på tidigare nomineringar också.

2009-01-22 @ 23:42:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0