Battle in Seattle

Såg filmen "Battle in Seattle" nu på morgonen (strax efter filmen av Uwe Boll). Definitivt en sevärd film, som på ett, av vad jag kan läsa mig till, relativt verklighetstroget sätt, visar demonstrationerna vid WTO:s toppmöte i Seattle 1999. Självklart är det alltid nån sida som illustreras kortfattat och då riskerar missvisas, men filmens kärna handlar inte om vad som exakt hände, den är inte ute efter att hänga någon ansvarig för våldet som eskalerade. Den vill bara berätta historien med enkla medel.

Historien lär oss att alla människor har rättigheter. Men idag är vår värld skevare än någonsin. Profithunger är den största magen vi mättar och blodstörstan den vildaste eld vi släcker.

Jag är (tyvärr) politiskt vilsen, inte för att jag inte hittar rätt utan för att jag inte letar. Jag förstår mig inte på ekonomiska strukturer och sociopolitiska åsikter. Jag ser bara en värld där merparten behöver mat, husrum och vård. Den övriga delen tjänar bara mer och mer. Inte kan det väl vara så att vi saknar pengar? Inte heller makt?

Upproren i Seattle skedde i skiftet november/december och lämnade city slaget och dränkt i tårgas. Då var det en man som intervjuades, en chef för någon affär i gallerian. Hans kommentar över kaoset var "-Det är så orättvist att detta drabbar oss nu, precis när julhandeln har börjat". Hans slipsknut var prydlig och kostymen fläckfri. Han led kval.

Vi har väl alla ett ansvar....eller?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tror inte att det är fel med profithunger, om man bryter ned vad det egentligen är så handlar det om att en person eller ett företag har en vilja att undvika status quo. Eftersom att allt bryts ned med tiden så skulle ett bibehållande av status quo i realiteten betyda en tillbakagång.



Jag tror istället att det är två ord som är magiska i sammanhanget, "altruism" och "ärlighet", två ord som det talas alldeles för lite om...

2009-01-25 @ 18:30:18
Postat av: Jonas

Av någon anledning kom inte mitt namn med... man vill ju inte vara anonym...=)

2009-01-25 @ 18:31:53
URL: http://kryssa.wordpress.com
Postat av: Jona

Jag säger inte att profithunger är fel, men att det är den största magen vi mättar är helt fel.



Men att undvika status quo är en sak, att spränga gränserna för hur mycket pengar man kan tjäna en annan, särskilt när profiten pengar omvandlas till materiella tingestar som enbart fungerar som statushöjare eller tillfälliga utsvävningar.



Altruism vet väl knappt nån vad det är, så lite pratas det om det. Men du har så rätt, skulle det och ärlighet vara några ledord så skulle nog saker och ting kunna se bättre ut.

2009-01-25 @ 21:06:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0