Finkultur från Europa

Har några dagar ledigt från jobbet. Detta brukar sluta med att jag suttit framför tv:n och sett undermåliga filmer med tveksamt bidrag till mit kvalitativa liv. Så idag när jag gick till videoaffären tänkte jag om och bestämde mig för, att med start imorgon, tisdag, ha en liten filmkavalkad här hemma. Reglerna för detta är enkla. Filmerna ska vara icke-engelskspråkiga och representeras av ett nytt land varje gång. Så jag letade upp 6 st. intressanta filmer med ursprung i Europa.

Så följande är vad jag ska, förhoppningsvis, njuta av de nästkommande två dagarna.

Dold identitet - Italiensk film av Giuseppe Tornatore, mest känd för sin Oscarsbelönade film "Cinema Paradiso". Ett thrillerdrama om gamla hemligheter och dolda motiv. En sån där historia som jag ofta attraheras av, människor som visas från den mest naturliga sidan - den med dåliga sidor. Har tidigare sett "Malena" av regissören, vilket inte är nån direkt höjdarfilm utöver det faktum att Monica Bellucci är naken i den (eller hur, Emma?).

Darling - En av få svenska filmer de senaste åren som faktiskt fångat mitt intresse. Så nu äntligen hittade jag en bra orsak till att se svensk film.

Pianisten - Elin, jag bjöd inte in mamma på denna filmfrossa, så hon ser ut att missa denna Haneke-pärla:) Michael Haneke är en regissör som bjudit på en del bra film genom åren, ffa då "Dolt hot" från 2005. Psykologiska dramer med thrillerinslag är det som bjuds. Denna gång om udda sexualitet och relationen emellan en lärare och elev. Ska bli mycket intressant att se denna. På franska, men gjort av en österrikare.

Mörktblånästansvart  - Spansk relationsfilm med vardagskomiken runt hörnet. En film som fått gott omdöme och dessutom en debutfilm av regissören Daniel Sánches Arévalo. Den film i högen jag vet minst om, och som är mest anonym.

Efter bröllopet - Denna danska film av Susanne Bier har fått stående ovationer världen över. Rolf Lassgård och Mads Mikkelsen har fått lovord efter varandra för deras rolltolkningar. Länge hade jag en femma tippad på filmtipset. Länge har jag tänkt se den. Nu är det dags. Familjetragedier brukar vara bra film.

Förvisningen - Egentligen var jag på jakt efter Zvyagintsevs film "Återkomsten", men den hittade jag inte. Så det fick bli denna film med svenska Maria Bonnevie i huvudrollen. Ännu en film om familjehemligheter och gamla historier. Allt på ryska och utsträckt till 2,5 timme. Lite pretto ska man vara också.

Återkommer med ett litet sammandrag när alla rullarna synats i sömmarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0