Filmsammandrag

Så, min finkulturella ledighet är nu över och här kommer min utlovade sammanfattning (om nu nån såg fram emot den). Jag kan lugnt säga att jag knappast blev besviken på filmernas samlade kvalité.

Betygen blev som följer.

"Efter bröllopet" (4)
"Förvisningen" (4)
"Darling" (4)
"Dold identitet" (3)
"Mörktblånästansvart" (3)
"Pianisten" (2)

"Efter bröllopet" visade sig vara en skådespelar-triumf i allra högsta klass. Rolf Lassgård imponerar så det brakar loss rejält. Dessutom en historia som blir starkare ju längre den går. Enda minuset är den, enligt mig, lite svaga tekniska filmkvalitetéerna.

"Förvisningen" ska ses av alla som uppskattar vackert foto, sparsam dialog och stora undertryckta starka känslor. En familjetragedi som inte alls är så enkel som den från början kan tyckas verka. Det gäller nu bara för mig att få tag på "Återkomsten".

"Darling" var/är något så ovanligt som en bra svensk film. Det ska påpekas att fyran är av den svagare sorten. Men här behandlas ytligheten med humor och träffsäkerhet och Michael Segerström gestaltar det tragikomiska med en hundvalps tilldragelse.

"Dold identitet" var ett mörkt, tragiskt och omskakande drama. Inget för den som vill ha en stunds undflykt till trevliga breddgrader. Undre världen är alltid som otäckast när den nästlar sig in i vardagen hos oss "vanliga". Dock lite långrandig för att slå helt.

"Mörktblånästansvart" var en typisk bra film utan att sticka ut. Jag tycker den tappar lite på att alltmer röra sig mot det hopplösa istället för hoppfulla. Men realistiskt och stundtals tankeväckande. Klanderfritt framför kameran också.

"Pianisten" får lov att vara en besvikelse. De brukar alltid bli minst en sån. Michael Haneke är inte en lätt regissör, och hans filmer ska/kan inte ses för att må bra. Men obehag kan ibland också framkalla en form av tillfredställelse. Här blir det dock bara för kyligt och perverst för min smak.

Under ledigheten lyckades jag också klämma in "Revolutionary Road", en klockren femma, med Leonardo DiCaprio och Kate Winslet i perfekt symbios. En tragisk familjehistoria med kraft så det räcker och blir över. "Delirious" bjuder på en underbar Steve Buscemi och en måbra känsla som helt enkelt infinner sig där den ska vara under 90 minuter.

"Lone Rider" och "28 dagar" är två filmer jag klämde in som ni inte behöver ägna någon tid åt, särskilt inte den sistnämnda.

Ja, jag har inget liv.

Kommentarer
Postat av: Tessa

Imponerande Jona. :) Men som du själv skrev sist, Du har inget liv. Att se 3 filmer på din lediga tid..du är bara galen!! Och speciellt när du väljer att se "28dagar" menar, vad har du o den filmen ihop? :)

Men för alldel.. fortsätt se filmer, så kan man ju alltid via dig få lite tips som uppskattas. :P

2009-02-06 @ 11:12:42
URL: http://swedishbombaygirl.blogg.se/
Postat av: Jona

Tre filmer?? Jag räknade till tio. Men jag hann faktiskt med att repa några timmar, fika med Adam, bjuda hem kusinen och hennes familj på fika, umgås med vänner och ha träff i kyrkan. Så jag tyckte det var produktiva dagar.



Måste man alltid se sånt som passar en. Jag såg den för att Steve Buscemi är med.



Jag undrar om du går på mina tips?

2009-02-06 @ 15:26:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0