Livsviktigt arbete.

Sa antligen kanske jag kan fa yppa lite praktikaliteter. Har val redan sagt lite men nu kanner jag att jag iaf har lagt bakom mig lite mer kott.

Var igar ivag under nagra timmar med klinikens Hiv-arbete. Vi hade avtalat med Compassion (ett stodarbete med storsta fokus pa barn, som drivs i kyrkan har) om en dag med undervisning. Denna dag var det riktat till familjerna, framst da foraldrarna. En halvtimme information kring Hiv, dess effekt, verkan och prevention bl.a. Sedan erbjods alla som ville att testas.

Min roll blev att sitta pa estraden och forsoka halla mig vaken genom strommen av amarinja som jag knappt forstod. Da och da inflikades spridda skurar av tolkning fran min kara stolsgranne, Cheru. Men sedan fick jag marka proverna med siffror, sa att allt blev ratt. Jag kan inte rakna med att JAG ska utfora storverk, utan jag far vara glad att jag far vara en del av det storverk som redan gors pa plats av manniskor som ar dedikerade och villiga.

117 tester fick vi, varav 7 positiva. Fem av dessa visste redan, men var dolda for samhallet vilket gjorde att det for syns skull testade sig igen. Men tva nyupptackta fall av Hiv. Tragiskt, ja. Det innebar tva familjer som pa en halvtimme far sitt liv upp-och-nervant. Bromsmedicin ar gratis och man kan leva manga ar utan storre problem. Men sjukdomen Hiv innebar i manga fall en kansla av skam, stigmatersing av samhallet och en grusad framtid i en del avseenden.

Det ar darfor detta arbete ar viktigt, inte for att vi ska fa siffror som ar korrekta, inte for att vi ska ha nagot att gora, utan for att vi maste fa bukt pa spridningen. Manga har nere vet inte mycket om Hiv, man har hort om det men okunskapen om skydden ar sma.

I Etiopien har man fatt Hiv att minskas i storstaderna, dit viruset forst kom, men ute pa landsbygden har viruset just nu framgang. Det ar en utmaning att na dessa manniskor, manga oformogna att lasa och skriva, nastan alla pa minimala inkomster och brist pa mat.

Jag far vara har ett tag till, jag kommer hinna se fler liv som forandras, men framst far jag se ett arbete som gor allt for att dessa ska liv ska vara sa fa som mojligt. For alla vill vi leva vidare sa som Gud tankt det. I gladje, friskhet och frid.

Kommentarer
Postat av: Stefan

Det du gör där nere är väldigt viktigt även om du kanske inte kan göra underverk. Är väldigt tråkigt att så många i Afrika ska ha hiv och få sitt liv ännu värre än vad dom kanske redan har det då med matbrist osv. Keep up the good work Jona:)

2009-12-04 @ 16:28:07
URL: http://mrskarf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0