Kan vi förändra världen?

Mina dagar brukar ofta lunka på, i ett alldeles lagom tempo. En del gånger är det händelsefattigt och trögt, och ibland precis vad man behöver. Man umgås med sina vänner, vilket ju såklart är väldigt kul och stimulerande. Har precis kommit hem efter en helg i Göteborg tillsammans med en blandad skara gamla och nya vänner, mkt roligt må jag säga.

Men så mitt i lunken klänger sig funderingar fast. Prioriteringar värderas och jag undrar vad saker och ting ska bli av. Jag har sista tiden matats med scenarier som inte alls är i närheten av min lunkande vardag, men som till fullo existerar. Scenarier som snart kommer vara just min lunkande vardag.

Om jag flyttar min kropp för en stund, vad följer med? Och vad finns när jag väl är tillbaks.

Jag drivs ibland av lusten att förändra, men brottas med känslan av missad potential. Kan vi överhuvudtaget förändra världen? Kan jag eller nån annan innebära skillnad Vi vänder oss till Gud, vi bugar oss inför system och vi litar på någon annans ansvarskänsla, har vi tur så fungerar något. Men vem ska Gud använda, vilka ska arbeta i systemet och vem är någon annan?

Det låter så klyschigt, men alla kan göra något. Om jag tillsätter mitt så kan det vara droppen som får bägaren att rinna över. Om du gör det du kan så fylls behoven allteftersom, tills behovsbägaren är full, redo att invänta nästa droppe.

Världen kan förändras, om vi förändrar oss.

Kommentarer
Postat av: Therese

Jag håller med fullständigt! Det är så många gånger vi möter människor som klagar över hur lite Gud gör i världen istället för att se över sina egna liv. Om vi bara tillåter det kan Gud göra vad som helst genom våra liv och det får vi inte glömma.

2009-08-31 @ 11:29:49
URL: http://systertitti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0