Idi

Min filmfasta är nu över, vilket innebar en lite halvbeige start med två halvsunkiga Kiefer Sutherland-filmer. Men igår kväll rullade "The Last King of Scotland" på min bildskärm.

Idi Amin, otäck figur, som i filmen porträtteras kusligt av Forest Whitaker, välvärd sin Oscar. Idi Amin framställs med full kraft i sin dubbelnatur. Ena stunden charmig, vitsig och inbjudande för att sedan kapslas in i sin egen paranoia som spiller ut med våldsam kraft över den som går i hans väg. Människor som han kombinerat med ambitioner är livsfarliga, vilket historien visat.

Filmen är helt klart sevärd, men Amins person och hans regim belyses utifrån perspektivet från en naiv, självcentrerad ung läkare som vaknar till allt för sent. Att han luras och lockas har jag inga problem med, men man får aldrig en person med samvete att koppla med. Jag önskar hela tiden att fokus skulle läggas mer på Idi och ugandierna runt omkring honom.

Kommentarer
Postat av: Jonas

Såg för ett par år sedan. Instämmer i det du säger. En sevärd film!

2009-04-03 @ 16:34:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0