Anamorfosis

Satt några väl avvarade timmar på kyrktaket tillsammans med en kaffetermos, mariekex, "Varsel" och mobben. Jag njöt av solen och ensamheten. Fastnade emellan bokens sidor i tankar om skapelsen och varför jag aldrig riktigt verkar kunna förstå hur Gud tänkt sig den. Skapelsen som sådan har ifrån sina allra första steg evolverat i en nedbrytande takt, men vi är på väg mot ett slutgiltigt mål.

Det målet, den slutgiltiga bilden, måste Gud ha haft framför sig när han satte igång sitt verk. Sen att jag inte fattar hur det funkar med vilka som får vara med inom bildens ramar, hur den fria viljan gavs, den ultimata rättvisan som skapat alla orättvisor. I mitt huvud blev det mest cirkelresonemang idag på taket.

Men till sist fastnade jag vid gårdagens film "Anamorph". Filmens tema bygger på tekniken att måla bilder genom anamorfosis. Där bilden förändras beroende på vilken vinkel man ser den utifrån.

Till sist fick jag kapitulera. Hur jag än gör kommer jag bara vara en liten del i Guds målning, stående i en vinkel som aldrig kommer möjliggöra att jag kan se hela perspektivet. Åtminstone förrän målet är nått. Då kommer anamorfen tala sitt tydliga språk.

Kommentarer
Postat av: Josef

Jag kan skönja ur texten att du redan försöker fixa brännan inför Beach '09. Jona - årstidernas anamorf...

2009-04-04 @ 17:34:10
Postat av: Jona

Nu börjar vi insinuera också. Jag var dock frestad att testa bar överkropp, men det blåste lite väl kallt för det.



Hur kan jag vara en anamorf. Min solbränna är likadan i alla vinklar.

2009-04-04 @ 18:36:19
Postat av: Jonas

Vårt internat är format lite som ett U, men kantigt. Perfekt med en liten gräsplätt i mitten att steka på. Känn dig avundsjuk!

2009-04-05 @ 00:05:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0