Jehovah El Elyon

Fick en bön skriven av en god vän utifrån det gamla testamentliga namnen på Gud. Tänkte fundera lite på de och börja med det första, "El Elyon" - den högste.

Jag funderar ibland på vilken position Gud har i mitt liv. Det är nog ganska sällan han ligger först i prioriteringslistan. Har han tur ligger han inklämd nånstans mellan tredje-fjärde filmen, där på eftermiddagen när man är som segast. Men varför sätter jag honom där, när jag vet att han betyder mycket mer för mig? Kanske har det med att göra vilken storlek jag gjort honom till. För är han inte störst så är det ju inte konstigt att han heller inte får mer utrymme.

Vi pratar ofta om att Gud är ens bästa kompis, vilket är fint och sant. Han finns alltid där och är med en. Men jag tror det är fel att alltför ofta göra honom till kompis. Han är vår fader, och den högste Guden. Det är inte nån man ringer till på eftermiddagen om man vill skoja med, eller pratar senaste strunt med. Han är den som sitter högst upp och som vakar över allt. Han är värd respekt, han är värd vår tilltro och vår prioritet.

Inte för att man inte kan skoja eller prata strunt med honom. Alla kan vi hänga vid mojjen och ta en dubbelspecial tillsammans med pliten, men till sist är det ändå lagen vi ska följa.

Gud är den ende Guden, den högste. Skulle jag inse det, inse omfattningen enbart i Guds existens, så skulle jag nog kunna ge honom mer tid. Tid som Gud vill ha för att han älskar mig och vill mig allt väl.

Att Gud är högst innebär inte att han saknar ödmjukhet utan snarare tvärtom, det var av all kärlek man kan frambringa, av all nåd som går att få som han blev människa i Jesus och dog för oss alla. Nu vill han BARA att vi ska komma åter till honom.

Jag ska försöka...ska bara se klart en film först.

Kommentarer
Postat av: Andreas Karlsson

Jag vände pappret, tack för tipset. Det är en lärorik bön.



Hur man ska förhålla sig till Gud är svårt; Gud är ju Gud... Jag ser verkligen fram mot dina reflektioner runt de övriga namnen!

2008-12-01 @ 00:32:58
URL: http://www.andreask.se
Postat av: Jona

Just det jag menar, Gud är Gud. Men vi gör honom kanske ibland till nåt annat.

2008-12-01 @ 15:28:07
Postat av: Samuel (N)

Hmm....en blogg. Inte visste jag att Jona hade en sån. Intressant! Och intressant att läsa om det här.

2008-12-07 @ 18:35:35
Postat av: Jona

jo, nu har man det. Ska försöka att inte konkurrera med er modeblogg:)

2008-12-07 @ 20:03:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0