Gazpacho

Så kallar sig det senaste tillskottet i min skivsamling. Snappade upp detta norska band på nätet och såg att de släppt skivor på Intact Records, bolaget med många av Marillions skivor. De verkade också vara någon form av skyddslingar för detta mer erkända band.

Så spontan som jag är vad gäller skivinköp beställde jag deras två senaste alster, "Firebird" och "Night". Nu sitter jag och avlyssnar de för första gången. "Firebird" är en mer sångorienterad skiva som påminner om ett lite mindre metallisk Muse mixat med ovannämnda Marillion - och en del andra influenser. Den kommer att ta några varv innan låtarna sätter sig.

"Night" är dock en skiva som kan ses som en ända lång låt på 53 minuter, om än uppdelat på fem delar. Denna kommer ta lång tid att avlyssna men den där omedelbara fascinationen infann sig direkt på den första delen (17 minuter lång). Vackert, vemodigt och passionerat.

Norrmän kan dem med ibland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0