Elegy

Såg denna film ikväll på bioklubben "Måndagsmys". En bra film, sevärd inte minst för skådespelarna. En film om kärlek och relationer, åldrande och livets gång.

Ett citat från filmen jag fastnade lite i var: "-Vackra människor är osynliga, deras skönhet förblindar en, man ser inte personen". Citatet är inte ordagrant men innebörden är det.

Funderar lite kort på om det kan vara så i andra sammanhang, att det kan vara så hos människor är jag övertygad om. Men kan det vara så att även saker, företeelser och åsikter m.m. kan falla i samma mening. Att utsidan är det som vi dömer och insidan spelar ingen roll (oavsett dess innehåll). Jag tror det, ofta låter vi nog intrycket avgöra.

Spelar ingen roll om ostron smakar skit, det är dyrt och lyxigt så därför äter man.
Spelar ingen roll om man är livrädd, man kör fort ändå, det är ju ändå lite coolt.
Spelar ingen roll om man inte menar det man säger, det låter ju bra.

Fick mig också att tänka på denna låt av Marillion:

 

Annars var filmen bästa citat:

"- You are so morally superior to me. Even your adultery is better than mine. Your's play the oboe"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0