Definitionen av en människa

Vem är jag? Vad gör mig?

Jag önskar ses efter min personlighet inte min smak, mina relationer inte mina vänner, min tro på Gud inte min religiositet.

Ofta bedömmer jag människor efter deras stil, smak, utseende och alla övriga yttre ting. Alltför sällan börjar man skrapa bort det för att se vad som döljer sig bakom. Jag kanske inte är ensam om att göra detta?

Självklart är dessa yttre ting faktorer som gör att man kommer närmare vissa mer än andra, men det är inte de som gör människan. Tittar jag på mina vänner och de som jag umgås allra mest med så är vi förvånansvärt olika i mycket, men vi har en del gemensamt. Det kan räcka med dålig humor för att man ska överseende med allt annat, det kan räcka med att man gillar film enormt (man måste inte ha samma smak). Hos nån annan är det skägget som förenar, och nån har man växt upp med.

Men till sist är det ändå det att man lyckats gå runt detta och börjat lära känna människan bakom allt som gör att man är vänner.

Så, tack Andreas, Samuel, David, Karolina med flera för att ni släppt in mig.

Kommentarer
Postat av: Adam

Väl skrivet!



Jag antar att när det kommer till mig så är det både uppväxten och skägget som förenar??



Skönt iaf att ens bror också kan vara ens vän.

2008-12-10 @ 20:02:42
URL: http://filosofadam.blogg.se/
Postat av: Tessa

Nice.

Jona, jag tror dock inte du är ensam att göra som du gör. Det är nog väldigt många o av oss alla människor som dömer andra snabbare än vad man kanske borde i vissa fall.

Man får helt enkelt försöka tänka lite mer på vad man tänker om andra, än innan.

2008-12-10 @ 21:52:36
URL: http://swedishbombaygirl.blogg.se/
Postat av: Jona

Jag tänkte att familjen var ett slags kapitel för sig. Men visst har vi de två som förenar (även om jag tänkte på två vänner).



Ibland behöver man en bror och ibland en vän, ibland är dessa samma person.



Tess - jag är med största säkerhet inte ensam.

2008-12-10 @ 22:12:41
Postat av: Karolina

Såg mitt namn bland i raden och det gjorde mig väldigt glad. Inte bara så där glad över att nämnas i raden, utan riktigt glad i hjärtat. Det värmde!

2008-12-16 @ 21:56:42
URL: http://www.jubal.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0